
Projekt unijny realizowany w naszej szkole: „Pomoce dydaktyczne na szóstkę”
Od 20 stycznia 2014 r. realizowane są w naszej szkole działania edukacyjne z projektu współfinansowanego jest przez Unię Europejską w ramach Poddziałania 9.1.2. „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenia różnic w jakości usług edukacyjnych” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Cele nadrzędne Projektu to:
- Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
- Organizacja dodatkowych zajęć dla wybranej grupy uczennic i uczniów.
- Zakup odpowiednich pomocy dydaktycznych, sprzętu komputerowego i multimedialnego.
Uczestnikami przedsięwzięcia są uczennice i uczniowie klas I-III Szkoły Podstawnej, którzy zostali wyłonieni w procesie rekrutacyjnym, zgodnie z założeniami Projektu. Proces ten obejmował ocenę indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów, ocenę wad wymowy oraz ocenę pedagogiczną. Powołano pięć grup do których zakwalifikowano odpowiednią ilość wychowanków naszej szkoły. Zajęcia na które uczęszczają uczniowie są dobrowolne i bezpłatne.
W ramach powyższych działań na terenie szkoły realizowane są następujące zajęcia:
- zajęcia dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu (30 godzin), prowadząca mgr Joanna Wrzosek;
- zajęcia dla uczniów z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych (30 godzin), prowadząca mgr Magdalena Szwajger;
- zajęcia logopedyczne (30 godzin), prowadząca mgr Agnieszka Styś – Mucha;
- zajęcia dla uczniów uzdolnionych matematycznie (30 godzin), prowadząca mgr Katarzyna Waliszkiewicz;
- zajęcia dla uczniów uzdolnionych artystyczno – polonistycznie (30 godzin), prowadząca mgr Beata Roszyk.
Szkolny koordynator projektu – mgr Beata Roszyk.
Bezpośredni nadzór nad realizacją projektu w szkole sprawuje Dyrektor Szkoły mgr Jan Rembecki.
Na zajęciach dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz trudnościami matematycznymi uczniowie otrzymują możliwość zdobycia nowych umiejętności, poprzez zabawę i wykorzystanie atrakcyjnych pomocy dydaktycznych budują wiarę we własne możliwości, znacznie skracając dystans do rówieśników, którzy nie mają problemów w nauce. Stosowane metody aktywizujące, ćwiczenia praktyczne, wykorzystywane różne źródła wiedzy oraz urozmaicone zadania dostosowane do możliwości uczniów pobudzają ich inicjatywę. Dzięki uzyskiwanemu wsparciu uczniowie doskonalą technikę pisania i czytania, rozwijają sprawność językową i logiczne myślenie.
Na zajęciach logopedycznych w ramach zabawy uczestnicy ćwiczą wargi, język i żuchwę. Atrakcyjne pomoce dydaktyczne sprawiają, że uczniowie nie są znudzeni czy zmęczeni wspólną pracą. Wciąż chętnie biorą udział w zajęciach bardzo cieszą się nawet z małych postępów. Spory nacisk kładziony jest na ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i rytmizujące.
Zajęcia dla uczniów uzdolnionych matematycznie prowadzone są w sposób atrakcyjny, głównie z wykorzystaniem komputerów i programów multimedialnych. Na spotkaniach dzieci poznają tajniki „królowej nauk”, rozwiązują łamigłówki i zadania logiczne. Bardziej cieszą się zgłębianiem wiedzy ścisłej niż traktują to jak dodatkowe zajęcia.
Zajęcia dla uczniów uzdolnionych artystyczno – polonistycznie odbywają się zgodnie z harmonogramem. Na spotkaniach uczniowie zapoznają się z nietypowymi technikami plastycznymi. Bogata oferta pomocy dydaktycznych sprawia, że zajęcia te cieszą się dużym zainteresowaniem. W trakcie spotkań, podczas wykonywania prac plastycznych dużo rozmawiamy, co tym samym przyczynia się do rozwijania sprawności językowej uczniów. Każde zajęcia dają uczniom poczucie spełnienia ponieważ po każdych mogą pochwalić się swoimi wytworami. Radość tworzenia czegoś niepowtarzalnego jest widoczna na każdym spotkaniu.