"MAZOWIECKI PROGRAM PRZYGOTOWANIA SZKÓŁ, NAUCZYCIELI I UCZNIÓW DO NAUCZANIA ZDALNEGO"
Już od poniedziałku 25 stycznia czworo naszych nauczycieli oraz 10 uczniów weźmie udział w szkoleniu ufundowanym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w ramach projektu "MAZOWIECKI PROGRAM PRZYGOTOWANIA SZKÓŁ, NAUCZYCIELI I UCZNIÓW DO NAUCZANIA ZDALNEGO". Projekt ten pomógł wyposażyć 100% nauczycieli w sprzęt komputerowy oraz wesprzeć 20 % uczniów szkoły podstawowej w komputery i tablety do nauki zdalnej w domu.
CYT.
Jest nam miło poinformować, że w ramach projektu „Mazowiecki program przygotowania szkół, nauczycieli i uczniów do nauczania zdalnego”, będziemy dla Państwa realizować cykl zdalnych szkoleń. Zakres dla nauczycieli obejmuje prowadzenie zajęć w formie zdalnej, dla uczniów - przygotowanie do zdalnej nauki. Szkolenie będzie podzielone na 3 moduły, a w załączniku przesyłamy szczegółowy plan realizacji modułu 1, instrukcję dołączania do spotkania oraz zaproszenie w wersji PDF.
• moduł I – w wymiarze 2 dni po 5 godzin lekcyjnych prowadzonych przez trenera T-Systems oraz 5 godzin przeznaczonych na naukę własną w oparciu o przeprowadzone szkolenia i udostępnione materiały.
• moduł II - w wymiarze 2 dni po 5 godzin lekcyjnych prowadzonych przez trenera T-Systems oraz 5 godzin przeznaczonych na naukę własną w oparciu o przeprowadzone szkolenia i udostępnione materiały.
• moduł III- w wymiarze 1 godziny lekcyjnej prowadzonej przez każdego nauczyciela dla całej grupy uczniów danej szkoły oraz 1 godziny przeznaczonej na naukę własną każdego ucznia. Moduł 1 i 2 zgodnie z warunkami podpisanej umowy zostanie zakończony krótkim testem online sprawdzającym nabyte umiejętności. Po zakończonym cyklu szkoleniowym będziemy Państwa prosić o przesłanie podpisanego protokołu wykonania usługi. Poniżej zamieszczamy datę i godzinę rozpoczęcia szkolenia. 25.01.2021 w godz. 13.00 – 17.00 26.01.2021 w godz. 13.00 – 17.00.
MODUŁ I
1. Wprowadzenie do Office 365
a. Omówienie usług i platformy Microsoft Office 365, opcji logowania, dostępu do aplikacji i korzystania z platformy na urządzeniach mobilnych.
2. Teams 123 – podstawowe ustawienia i nawigacja
a. Omówienie głównych funkcjonalności aplikacji, nawigacja, wyszukiwanie,
ustawienia profilu (Avatar), status dostępności, status opisowy, wzmiankowanie, zapisywanie postów, motywy, ustawienia widoku zespołów, ustawienia aplikacji, nowe środowisko spotkań, opcje języka i klawiatury, możliwości optymalizacji
zasobów, kontakty priorytetowe, powiadomienia pominiętej aktywności poprzez email, baner, wygląd i dźwięk podglądu wiadomości, powiadomienia o zmianie statusu dostępności, ustawienia urządzeń (głośniki, słuchawki, kamera zewnętrzna, eliminacja szumów), powiększenie aplikacji, skróty klawiaturowe,
moduły aplikacji Teams: aktywność, czat i czat grupowy, tworzenie
zespołów, atrybuty folderu „materiałów klasowych”, zadania/testy i ich przydzielanie do uczniów, kalendarz, rozmowy, kontakty, historia i poczta głosowa, pliki, dodawanie aplikacji.
3. Tworzenie zespołów klasowych czat i zadania
a. Tworzenie i wybór predefiniowanych typów zespołów, dodawanie
uczniów, predefiniowanie klas przez administratora, wywoływanie
ucznia, umieszczanie materiałów w folderze, zespół a kanał, oceny za zadania, kanał ogólny i zakładki, zarządzanie zespołem, kanały publiczne i prywatne, ustawienia kanału, wybór motywu zespołu, uprawnienia uczniów, wzmiankowanie, analiza działań użytkowników.
4. Efektywna praca zespołowa z wykorzystaniem modułu „czat” oraz „zadania”
a. Komunikacja w chat, dodawanie i edycja plików w chat, zakładka aktywności w zespołach, rozmowa audio i wideo z użytkownikiem, czat grupowy i tworzenie nazw grup, wymiana plików i treści, formatowanie wiadomości w chat, priorytetyzacja wiadomości, dodawanie kolejnych osób do grupy na chat i
wybór opcji dołączania historii chatu, przypinanie chatu do listy, kontakty w chat, tworzenie kontaktów ulubionych, tworzenie nazewnictwa kontaktów, tworzenie i przypisywanie nowych zadań (testów, kartkówek, itd. dla uczniów), dodawanie kategorii i przypisywanie zasobów, przypisanie kryteriów oceny, terminu i
godziny wykonania, ocena pracy domowej według ustalonych kryteriów.
5. Spotkania online, prowadzenie zajęć, zadawanie i sprawdzanie prac domowych
a. Zaplanowanie spotkania (lekcji) w kalendarzu, zaplanowanie spotkania (lekcji) w kanale zespołu, ustawienia
spotkania (mikrofon, kamera, poczekalnia, prezentowanie), sposoby
udostępniania ekranu, uprawnienia i zarządzanie użytkownikami w trakcie spotkań, pobranie listy obecności, zakończenie spotkania, tworzenie zadania
domowego, sprawdzenie przesłanego zadania domowego przy pomocy modułu zadania.
6. Współdzielenie i wspólna praca nad dokumentami oraz kartami pracy w oparciu o magazyn danych OneDrive
a. Omówienie zakładki „pliki” w zespole, uprawnienia folderów i plików, folder “materiały klasowe”, zamieszczenie plików w sekcji pliki w zespole, tworzenie nowych dokumentów z poziomu Teams, wspólne otwarcie dokumentu i wprowadzanie zmian, umieszczenie materiałów na osobisty OneDrive nauczyciela, udostępnianie konkretnym uczniom wrzuconych materiałów oraz zarządzanie uprawnieniami z poziomu OneDrive.
7. Wirtualna tablica, zeszyty zajęć, listy obecności
a. Pokazanie aplikacji Whiteboard w wersji przeglądarkowej oraz na pulpit, omówienie funkcjonalności aplikacji (mazaki, przylepne karteczki, tabele, szablony, osadzanie dokumentów w tablicy), włączenie tablicy w trakcie prowadzenia zajęć, uruchomienie i konfiguracja notesu zajęć w zespole, omówienie poszczególnych sekcji notesu zajęć (materiały do zajęć, zeszyt nauczyciela, część wspólna, zeszyty uczniów), śledzenie zmian w notesach zajęć
uczniów, pobranie listy obecności ze spotkania na zajęciach zdalnych.
8. Udostępnianie: prezentacji, filmów i innych dokumentów w czasie lekcji zdalnej
a. Omówienie opcji spotkania i roli prezentera oraz uczestnika, udostępnianie treści podczas spotkania: ekranu, aplikacji, filmu, tablicy multimedialnej. Podłączanie dźwięku z komputera i filmów. Wskazanie najlepszych praktyk dla udostępniania treści i obrazu z kamer.
9. Nagrywanie lekcji zdalnych
a. Omówienie funkcjonalności nagrywania, opcje nagrywania i uprawnienia do nnagrania, uruchomienie i zakończenie nagrywania, przeglądanie zasobów z nagraniami lekcji, udostępnianie nagrania lekcji.
10. Tworzenie ankiet oraz testów z wykorzystaniem aplikacji Forms
a. Omówienie funkcjonalności aplikacji Forms, tworzenie nowej ankiety od podstaw, omówienie różnych typów pytań i form interakcji, dodawanie obrazów do pytań, budowanie sekcji pytań, tworzenie testu i przypisanie punktów do wskazanych pytań, oznaczanie poprawnych odpowiedzi i dodawanie komentarzy do pytań, przeglądanie odpowiedzi, sprawdzanie testów i pytań
otwartych.
11. Opracowywanie interaktywnych i multimedialnych stron WWW z zastosowaniem aplikacji Sway
a. Omówienie podstawowych funkcjonalności aplikacji Sway, tworzenie prezentacji od podstaw oraz z dokumentu Word lub PowerPoint, wykorzystanie szablonów prezentacji, dodawanie treści, obrazów i filmów do prezentacji, grupowanie treści, zmiany styli i czcionek oraz układu widoku, udostępnianie prezentacji.
12. Sporządzanie notatek dla i z uczniami aplikacja OneNote i osadzanie ich w Teams
a. Uruchomienie aplikacji OneNote i omówienie funkcjonalności (sekcje, strony, narzędzia aplikacji), udostępnienie notesu z aplikacji OneNote, osadzenie notesu w aplikacji Teams jako kartę, omówienie uprawnień do notesu, omówienie różnic pomiędzy notesem zajęć, a zwykłym notesem osobistym, pokazanie sekcji notesu zajęć i omówienie zagadnień związanych z notatkami dla
uczniów, umieszczenie treści w notesach osobistych uczniów.
13. Wykorzystanie aplikacji online znanych z pakietu Office (PowerPoint, Outlook i Kalendarz)
a. Omówienie możliwości i połączeń pomiędzy aplikacjami pakietu Office 365, aplikacjami instalowanymi na komputerze oraz dostępnymi online.
14. Organizowanie pracy zespołowej, z uwzględnieniem komunikacji online, przydzielania i oceniania zadań, praca projektowa, zdalne nauczanie w aplikacji Teams.
a. Omówienie najlepszych praktyk dotyczących pracy zespołowej w ramach aplikacji Teams, podsumowanie omówionych wcześniej narzędzi do pracy zespołowej,
komunikacji oraz przydzielania i oceniania zadań.
15. Implementowanie zadań przygotowanych w aplikacjach zewnętrznych i wykorzystywanie ich do pracy z uczniami
a. Omówienie możliwości implementacji i wykorzystania zewnętrznych aplikacji w aplikacji Teams na przykładzie aplikacji Test Portal, osadzenie Test Portalu w Teams, tworzenie i udostępnianie testu/zadania, wyświetlanie i analiza wyników
rozwiązanego testu/zadania.
16. Łączenie usług Office 365 z zewnętrznymi narzędziami pracującymi w modelu chmury
a. Omówienie aplikacji Teams, jako platformy narzędzi chmurowych, dodawanie aplikacji do Teams, dodawanie zakładek w zespołach z aplikacjami, dodawanie treści i stron www w formie zakładek.
17. Współpraca w ramach rady pedagogicznej i z rodzicami
a. Omówienie możliwości Teams dla organizacji spotkań z rodzicami i radą pedagogiczną, tworzenie spotkania, spotkanie w formie zdarzenia na żywo, omówienie roli producenta i prezentera, opcje spotkania, udostępnianie nagrania.
18. Test sprawdzający wiedzę nauczycieli
a. Test podsumowywujący przekazaną wiedzę, przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Forms.